2011.02.02.
14:09

Írta: Borsos Ágnes

Meet your meat

Bár szeretem a kihívásokat, ebbe a vegaposztba kis híján beletört a bicskám. Szó szerint. Meglepett, mennyire tájékozatlan vagyok a kérdésben, és hogy a közhiedelemmel ellentétben a vegetáriánus nem feltétlenül UFO. Sőt mi több, az információgyűjtés, a vegafórumok és -blogok elolvasása és hosszas töprengés után arra jutottam, hogy önző, lusta, húsevő gyilkos vagyok, aki köp a bolygónkra. Pedig én megpróbáltam. Tényleg.

Fotó innen

Tavaly Hrabal, az Egy osztályismétlő emlékezései című könyvét olvastam, amikor úgy döntöttem, nem, köszönöm, soha többé nem eszem húst. Látni nem láttam azt a bizonyos vágóhidat, de elképzeltem.  Paul McCartney megfogalmazta helyettem: „Ha a vágóhidaknak üvegfaluk lenne, mindenki vegetáriánus lenne.” 

Három hónapig rágtam a salátát, tekertem villámra a tésztát, főztem a levest, végül feladtam. Miért? Mert hiányzott a hús.

Aki elszántabb, mint én, és úgy dönt, hogy vegetáriánus lesz, egy merőben más táplálkozási gyakorlatot választ, amihez teljes elkötelezettségre, alázatra és hitre van szükség. Több variáció van, attól függően, ki, milyen megfontolásból tér át erre az életmódra: az ovo-lakto vega eszik tejet és tojást, az ovo-vega csak tojást, aki lakto-vega, az tojást nem, de tejet és tejtermékeket igen, a veganizmus követői, a vegánok viszont minden állati eredetű élelmiszert elutasítanak.

Tévhit, hogy a vega folyton pótolni akarná a húst szejtánnal (gabonahús), szójakockával, szójagranulátummal vagy növényi alapú kolbászfélékkel. Ezek elsősorban a vegetáriánus életmód kezdetén kapnak fontosabb szerepet. Később, a már tudatos vega a keleti konyha felé fordul, és rengeteg friss fűszerrel, zöldséggel, gyümölccsel, teljes értékű növényi ételekkel és kreativitással teli étrendet képes kialakítani. Az sem igaz, hogy drága. A növényi étrend olcsóbb, kivéve persze, ha külön kell húsmentesen és hússal is főznünk egy családon belül.

Kép innen

Meglepően sok bloggal és recepttel találkoztam, az akkormit.blogspot.com pedig kifejezetten tetszett, mert pont arra a kérdésre válaszol: Akkor ti mit esztek? A vegetarianus.hu-n lehet vadászni receptet, könyvet, éttermet, bio- és natura boltokat.  Tehát vegának lenni az internet világában nem egy lehetetlen kihívás, és a nem vegáknak is érdemes erre-arra szörfözni, mert sokat változtathatunk húsevési szokásainkon. Ha szeretnénk. Ha nem, hát nem, ezt mindenki maga döntse el, lelkiismerete, vallása és gusztusa alapján.

De! Ha nem eszünk húst, illetve ha mértékkel fogyasztjuk, azzal a környezetünket is óvjuk. Csak néhány adat:

A FAO és a WHO számításai szerint ha 1 hektárnyi területen krumplit termesztenek egy évig, azzal 22 embert látnak el élelemmel, ha ugyanezen a területen rizst, akkor 19-et, ha viszont birkát vagy szarvasmarhát tenyésztenek, akkor mindössze 1-2 éhes szájat lehet megetetni.

A globális felmelegedéshez is nagyban hozzájárul a hústermelés és -fogyasztás, mivel az általunk elfogyasztott állatok az emberi tevékenységnek tulajdonítható széndioxid-mennyiség 21%-át bocsátják ki.

Kép innen

Nem tudom, elgondolkoztatok-e valaha azon, hogy megvonjátok magatoktól a húst, az adatok szerint nem, hiszen 1950 óta az emberiség húsfogyasztása megötszöröződött, 1970 óta pedig megduplázódott.

Miért eszünk egyre több húst, mikor egyre nagyobb pusztítást végzünk ezzel? Mikor a megfelelően összeállított, tejterméket és tojást is tartalmazó étrend tartalmazza az összes szükséges tápanyagot?

Dr. Rajendra Pachauri, az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének elnöke egyszerűen, érthetően fogalmaz:

„… ha kevesebb húst eszel, egészségesebb leszel, csakúgy, mint a bolygó! Túlontúl sok húst fogyasztunk ezen a világon! Azt mondanám, légy vega, légy zöld, és mentsd meg a bolygónkat!”

Azért, hogy mint gasztrokommandós hitelesen tájékoztathassalak benneteket, erre a hétre vegetáriánussá változom.  Semmi husi. Sőt, nem iszom kávét, és kimaradok a féktelen mulatozásból, a cigit kiköpöm, bor helyett tea, víz. Pénteken egy csirkeszárny bulival és jó sok Pinot-val búcsúztattam húsevő énemet. Ez a harmadik napom, meglepően jól érzem magam, reszelt céklát és almát reggeliztem, az ebédem spenót lesz. Tegnap egy vegán étteremben vacsoráztam, a tapasztalataimat pénteken elolvashatjátok, és arról is tudósítalak benneteket, hogyan bírom a húsmentes létet. Addig is kacsingatok a tavalyi farmerre, és nyugodt szívvel gondolok Chagall teheneire.

 

 


Szólj hozzá!

Címkék: ensz bio hús vegetarianizmus who szója fao szejtán vegan ovo lakto ovo vega lakto vega

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrokommando.blog.hu/api/trackback/id/tr512633386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása